Adaptacja

Drodzy Rodzice!

Po rozmowie z Państwem na temat potrzeb i rozwoju dziecka indywidualnie dostosowujemy ilość spotkań adaptacyjnych. Odbywają się one popołudniami.  Mogą Państwo towarzyszyć dziecku we wspólnej zabawie, w  poznawaniu przedszkola i pań nauczycielek.  Zachęcamy także aby samodzielny pobyt dziecka zacząć od godziny lub dwóch i obserwując gotowość dziecka stopniowo wydłużać ten czas. 

Zależy nam na dobrej współpracy z rodzicami naszych przedszkolaków, aby byli Państwo przekonani,  że zostawiacie swoje dziecko w dobrych rękach, gdzie będzie mogło razem z rówieśnikami bawić się, rozwijać i poznawać świat.  Tym co Państwo możecie robić,  a co bardzo pomaga  jest zachęcanie i pozwalanie dzieciom na samodzielność, bo im więcej dzieci same potrafią, tym pewniej czują się w przedszkolu (ważne jest aby umiały samodzielnie jeść, korzystać z łazienki, prosić o pomoc gdy jej potrzebują, aby próbowały samodzielnie ubierać się i rozbierać). 

Kilka wskazówek pomocnych w dobrej adaptacji :

  • rozmawiajmy z dzieckiem o przedszkolu ,
  • czytajmy opowiadania, których bohaterowie chodzą do przedszkola, (np. Renata Piątkowska „Opowiadania dla przedszkolaków”, Barbara Gawryluk „Przedszkolaki z ulicy Morelowej”, „Kicia Kocia w przedszkolu” Agnieszka Frączek Przedszkoludki. 100 radości i 2 smutki)opowiadajmy, jak to było, gdy sami chodziliśmy do przedszkola (ale nie straszmy, jeśli sami mieliśmy przykre doświadczenia)uświadamiajmy dziecku zalety przedszkola (nowi koledzy, dużo zabawek ciekawe zabawy, nowe piosenki i wierszyki, spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjścia do teatru, kina…). Opowieści o przedszkolu powinny odpowiadać rzeczywistości)
  • wspólnie z dzieckiem kupmy kapcie, szczoteczkę i pastę do zębów,
  • ćwiczmy z dzieckiem czynności samoobsługowe: ubieranie się, jedzenie, mycie rączek, ząbków, rozpoznawanie swoich rzeczy, sprzątanie zabawek (to zapewni mu poczucie bezpieczeństwa i niezależności); cieszmy się i wykazujmy zadowolenie z każdego przejawu samodzielności dziecka,
  • wcześniej przyzwyczajajmy dziecko do przebywania w domu i w nowym miejscu pod opieką osób trzecich.
  • postarajmy się, aby dziecko miało kontakt z rówieśnikami np. na placu zabaw,
  • w miarę możliwości w początkowym okresie odbierajmy dziecko wcześniej z przedszkola, ponieważ maluszek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem może wydawać mu się bardzo długi,
  • pozwólmy dziecku zabrać ze sobą cząstkę domu do przedszkola np. ulubioną zabawkę, książeczkę (zapewni mu to poczucie bezpieczeństwa),
  • zachowujmy cierpliwość,
  • bądźmy systematyczni i konsekwentni.

Punkt przedszkolny Mali Odkrywcy
Piotrkowska 39 B
80-180 Gdańsk
mag.pniewska@gmail.com
tel. 605 166 473